Co daje znajomość języka?

Zimny, jesienny wieczór. Za oknem uspokoił się cały świat. Nawet latarnie chciałyby ułożyć się do snu, ale próbują dotrzymać mi towarzystwa. Uwielbiam jesień za te wieczory właśnie, które skłaniają do refleksji nad własnym życiem. Tym razem zaczęłam się zastanawiać co właściwie daje mi znajomość języka angielskiego? Siedząc w łóżku, opatulona kocem, w jednej ręce trzymam kubek z gorącą herbatą, a w drugiej długopis. Po to, by zanotować wszystko to, co przyjdzie mi do głowy. Nie mogę przecież zgubić żadnego z pomysłów.

Angielski językiem komunikacji

Ameryki nie odkryję, jeśli Ci powiem, że dzięki znajomości języka bez problemów dogaduję się z obcokrajowcami. Wakacyjne wyjazdy, załatwianie spraw w urzędzie, zamawianie jedzenia w knajpie czy bookowanie biletów do teatru to przysłowiowa bułka z masłem. A jeśli mój zasób słownictwa z jakiejś konkretnej dziedziny nie jest wystarczający, otwieram słownik i z uporem maniaka szukam odpowiednich  słów. Nikt przecież nie wie wszystkiego! Przyznam się bez bicia, że uwielbiam wyszukiwać nowe frazy i wyobrażać sobie kontekst w jakim mogę ich użyć!

 

Podróże kształcą

Odkrywanie kultury krajów anglojęzycznych (ale nie tylko) oraz podróże to kolejny czynnik sprzyjający nauce języka. To wspaniałe uczucie, gdy idąc ulicami Londynu rozumiesz, o czym opowiadają sobie przechodnie. W muzeum, metrze, kinie słuchasz w oryginale i pękasz z dumy bo zwyczajnie wiesz, o co chodzi. Nie stresujesz się na lotnisku w trakcie rewizji osobistej, z uśmiechem na twarzy mówisz kelnerowi, że zaserwowane danie było fantastyczne! Podróżowanie ‚z językiem’ sprawia, że wszelkie obawy, podziały i bariery zamykasz w domu w szkatułce.
relax

Czytanie w oryginale

Czy to kryminał czy wyciskające łzy romansidło, gazeta czy magazyn, nikt nie zaprzeczy, że najlepiej ‚smakuje’ w oryginale. Najlepsze tłumaczenie książki nie odda tych emocji, jakie targały autorem podczas pisania. Czytanie niesamowicie pobudza ludzką wyobraźnię, sprawia, że przenosimy się do innego świata, w którym często identyfikujemy się z jedną z postaci. Czytanie w języku obcym wymaga rozumienia z kontekstu, niejako wymuszając na nas naukę słownictwa. W rezultacie czytanie ułatwia nam poszerzenie bazy słów!

 

Praca

W obecnych czasach znajomość języka to absolutna podstawa. Na przestrzeni ostatnich lat rynek pracy zmienia się bezustannie. Teraz już nawet biegła znajomość angielskiego pracodawcą nie wystarcza, bowiem jest on postrzegany jako obligatoryjny. I w sumie nie dziwota, angielski jest wszędzie. Dlatego jeśli znasz przynajmniej jeden język (nie wliczając w to angielskiego) to jesteś gość.

Ze mnie gość żaden, gdyż znam tylko angielski. Póki co, nie uczę się drugiego języka, ponieważ nie odczuwam takiej potrzeby. Choć nie wykluczam, że zacznę. Ale do rzeczy. W moim przypadku, znajomość języka miała wpływ na wybór zawodu nauczyciela. Nie byłam na niego skazana. Zwyczajnie, od dziecka chciałam uczyć! Dzięki językowi spełniam się zawodowo, ponieważ kocham angielski i nauczanie. I powiem Ci, że nie potrafię wyobrazić sobie siebie w innym zawodzie.

booksandcoffee

Blog English Tea Time

Praca w zawodzie oraz pasja do języka sprawiły, że założyłam bloga. Piszę na nim o sposobach nauki, motywacji, zamieszczam m.in. ćwiczenia gramatyczne mojego autorstwa. Na początku była to jedynie moja fanaberia, ale z czasem pisanie postów blogowych stało się moją pasją i sposobem na spędzanie czasu. Dzielenie się wiedzą sprawia mi przyjemność, a ciepłe komentarze ze strony moich wiernych Czytelników utwierdzają w przekonaniu, że to co robię ma sens. Blog jest dla mnie swoistą odskocznią od codzienności oraz miejscem, w którym czuję się wolna i spełniona. I znów, gdyby nie znajomość angielskiego, w życiu nie przyszłoby mi do głowy pisać i rozwijać pasji w internetach!

Znajomości & projekty

Fakt, że bloguję o języku spowodował lawinę nowych znajomości, z innymi blogerami, nauczycielami i lektorami j.angielskiego, a także z Czytelnikami 🙂 Wszystkich nas łączy jedno: everlasting love do języka 🙂 I tak np. poznałam grupę Blogerzy Językowo Kulturowi, którzy tworzą wspaniałe, ogólnopolskie akcje i gromadzą wokół siebie miłośników języków i kultury.

Za sprawą tej grupy, kilka miesięcy temu poznałam Anię z English with Ann, wraz z którą stworzyłyśmy EnglishLand. Zbiór autorskich materiałów do nauki i nauczania języka angielskiego, pisany przez kreatywnych nauczycieli i lektorów języka angielskiego z całej Polski.

Nie wspomniałam jeszcze o znajomościach międzynarodowych. Swobodna komunikacja w języku obcym, powoduje, że łatwo nawiązujesz przyjaźnie z obcokrajowcami. A luźne rozmowy sprawiają, że Twoja wiedza o świecie poszerza się mimochodem.

Uznanie innych

Znając język obcy, zyskujesz uznanie innych. Niby dlaczego? Bo to Ty potrafisz wytłumaczyć im trudne zagadnienie gramatyczne. Bo to Ty rozumiesz, o czym mowa w telewizji. Bo to Ty potrafisz dogadać się przez telefon, a nie oni. Bo to Ty lecisz na zagraniczne wakacje bez obaw o komunikację. I to do Ciebie zwrócą się te osoby, bowiem wiedzą one, że jesteś w stanie rozwiązać ich problem.

 

Pewność siebie

Czy zgrzeszę jeśli napiszę, że znajomość języka sprawia, że czuję się pewnie? Nie mam na myśli pychy, a najzwyklejsze uczucie radości. Przepełnia mnie radość i duma, że dogaduję się z obcokrajowcami, pomagam w komunikacji pl-ang i na odwrót. Nie boję się zadań specjalnych, traktuję je jako wyzwanie. A dobrze wykonane zadanie, to kolejny powód do bycia pewnym siebie, w zdroworozsądkowym tego słowa znaczeniu.

freedom

Niezależność & wolność

To, co najbardziej sobie w życiu cenię to niezależność i wolność właśnie. Angielski mi to zapewnia. W jakim sensie? Ot, choćby w znalezieniu pracy. Znając język masz większe pole manewru. Możesz szukać na wielu płaszczyznach. Ja nie szukam, gdyż swoją drogę znalazłam. Nauczanie i blogowanie. Oba zajęcia dają mi niesamowite poczucie wolności. Nie muszę pracować według jakiś dziwnych scenariuszy, narzuconych przez kogoś nade mną. Uczę swoimi sposobami tak, aby uczeń nie tylko wiedział, ale i umiał zastosować. Ponadto, podróżuję, czytam książki i oglądam filmy w oryginale. Nie ma nic lepszego! Wyznaję zasadę, że człowiek uczy się przez całe życie. I nie mam zamiaru przestać, gdyż

„Kto się przestaje uczyć, umiera.” Antoine de Saint-Exupery


ewelina-wachowiakAutorką artykułu jest Ewelina – nauczycielka języka angielskiego, a także blogerka. Na swoim blogu English Tea Time porusza tematy motywacji, sposobów nauki, a także pisze o kulturze  krajów anglojęzycznych, i tworzy autorskie ćwiczenia.

6 thoughts on “Co daje znajomość języka?

  1. Nieznajomość angielskiego to był mój kompleks. Tzn. znałem podstawy i całkiem dobrze gramatykę, ale wstydziłem się mówić. Miałem sporo znajomych, którzy opiekowali się erasmusami na studiach i zawsze na imprezach siadałem tak, żeby nie rozmawiać z obcokrajowcami. Po studiach zacząłem chodzić do speak up, żeby pokonać barierę mówienia i idzie mi coraz lepiej 🙂 Zawsze chciałem pracować zdalnie i mieszkać za granicą i myślę, że za kilka lat to mi się uda 🙂

    Polubione przez 1 osoba

  2. Wszystko w tym artykule to PRAWDA. Sam na początku zniechęcałem się do angielskiego, wmawiając sobie że gramatyka, że dużo czasów, itp. Aż w końcu doszedłem do wniosku, że angielski po prostu mi się w życiu przyda 😀 Do tej listy dodałbym jeszcze „możliwość zmiany osobowości”. Nie wiem czemu ale jak zaczynam używać rosyjskiego to czuję się innym człowiekiem 😀 Zupełnie inaczej czuje się jak mówię po angielsku 😀 Także języki obce mocno wpływają również na osobowość ^^

    Polubienie

  3. Dla mnie brak znajomości angielskiego był jakimś przekleństwem. Co z tego, że mieszkałem 5 lat we Włoszech i jestem dwujęzyczny, skoro większość ludzi zna tylko angielski? Do kursu w Speak Up ie przekonał mnie pakiet korzyści – zniżki, warsztaty, długo by to wyliczać. No i fajnie, zacząłem od 0 a po roku byłem w stanie się już spokojnie dogadać na praktycznie każdy temat. A co do metody – czadzior, każde zajęcia to było praktycznie coś zupełnie innego.

    Polubienie

Skomentuj

